Inspiration & Kunskap

7 konkreta tips för att rekrytera millennials

Den yngre generationen, både kallade millennials eller generation Y ställer andra, nya krav på sina arbetsgivare när de söker jobb. Bland annat värderar de en bra balans mellan jobb och fritid och ställer stora krav på moderna arbetsmiljöer. Här är sju tips för att rekrytera dem!

Inom bara några år kommer hälften av den arbetskraft som finns att tillgå utgöras av så kallade millennials. Generationen är stor, digitalt självsäker samt berikade med en internationell inblick. Att förstå, rekrytera och kunna leda millennials är en framgångsfaktor för att utveckla en organisation eller ett företag. Men hur bär vi oss åt för att fånga deras intresse?

Med tanke på att majoriteten av arbetskraften inom kort kommer bestå av millennials är det hög tid att börja fundera på hur du som arbetsgivare går tillväga för att attrahera och behålla dessa personer. Men det finns flera anledningar till att det är viktigt att attrahera just den här generationen, de är nämligen hungriga, vill gärna utvecklas och har inga problem med att jobba hårt. 

Ladda ner vår checklista - Så tar QA Managern plats i förarsätet 

Här är sju tips för att rekrytera millennials: 

1. Sociala medier

Steg ett är att möta sina millennials där de befinner sig - på sociala medier. Säkerställ att ni arbetar fram en stark företagsprofil och fyll denna med inspirerande och engagerande innehåll -  som gärna delas, gillas och kommenteras. Millennials söker nämligen ofta upp företaget på sociala medier innan de bestämmer sig för att gå vidare med en jobbansökan. De vill veta varför de ska ansluta sig till just ert företag och vad deras närvaro kan göra för er och därför är det viktigt att ni finns där de letar. 

 

2. Bygg ett starkt employer brand

Sociala medier ger även en utmärkt möjlighet att blanda in er employer branding i varumärkesbyggandet. Ta hand om era anställda och gör dem till ambassadörer för ert företag. Låt dem berätta om sina kreativa arbetsdagar, värderingar och spännande utvecklingsmöjligheter inom företaget. Visa kulturen genom ögonen på era ambassadörer, visualisera med hjälp av ljud och bild. Ni skapar en story som ger en mer personlig inblick i företaget, vilket både förstärker förtroendet för er och skapar engagemang.

 

3. Word of mouth

Ytterligare ett sätt för att stärka sitt varumärke är självklart word of mouth. Anställer du en millennial och sköter dina kort rätt är chansen stor att du även kommer att anställa dennes vänner. Ett gott rykte sprider sig snabbt så se till att följa upp intervjuer och uppmuntra alla framsteg - även i sociala medier.

 

4. Gör det enkelt att söka

Mobile first - det är nästintill ett måste idag att erbjuda ansökningsmöjligheter via mobilen. Se till att förenkla processen genom att minska antalet klick och formulär. Ett enkelt sätt är att exempelvis lägga till funktionen att ansöka direkt med sin linkedin-profil, eller bara genom ett enkelt formulär där kandidaten får svara på några enkla frågor för ett första urval.

 

5. Var snabb

För den nya generationen är det viktigt att rekryteringsprocessen sköts snabbt och smidigt - annars finns risken att de hinner tröttna. Enklare ansökningar kommer att kräva snabbare svar och ofta är en kandidat inblandad i flera processer samtidigt. Ska din kandidat möta flera chefer inom företaget kan det till exempel vara en god idé att samla alla till ett gemensamt möte.

Eftersom kandidaterna har möjlighet att själva hitta mycket information om er på hemsidan och i sociala medier är det viktigt att ni finns tillgängliga och snabbt kan svara på kandidaternas frågor - samtidigt som det visar på att ni är en trevlig arbetsgivare.

 

6. Bredda rollen

Något som lockar när en millennial söker ett nytt jobb är möjligheten att anpassa sin egna roll i företaget och möjligheten till personlig utveckling. När det är dags för en ny rekrytering är det många arbetsgivare som enbart fokuserar på kompetens och inte på vad personen faktiskt kan tillföra. Var öppen med vad tjänsten innefattar och tryck extra på att ni är öppna för ny kompetens och uppmanar till personlig utveckling.

 

7. Ha ett attraktivt erbjudande

Sist men inte minst är det viktigt att ha ett attraktivt erbjudande kring tjänsten. Den nya generation sätter nämligen mjuka värden, som möjligheter till personlig utveckling och frihet i arbetet, framför hög lön och bonusar. Se till att kartlägga för kandidaten vad det är som erbjuds inom företaget utöver lön. Det kan till exempel vara resor, möjlighet till utbildningar, ett härligt socialt klimat eller ett nytt och spännande arbetssätt.

 

Sammanfattning

Millennials har redan innan de bestämt sig för att söka en tjänst gjort egen research i företagets sociala kanaler, hört med sina vänner om deras erfarenheter och kanske redan utvärderat utvecklingsmöjligheterna inom organisationen. Digital närvaro, öppenhet och snabba processer är A och O när du vill anställa från den nya generationen. 

Att rekrytera rätt kompetens är inte alltid det lättaste, det är till och med en ganska vanlig utmaning bland dagens QA Managers. Ladda ner vår checklista för att få fler tips som hjälper QA Managern att ta plats i förarsätet! 

 

New call-to-action

 

Skrivet av

Marie Sundbom

driver kommunikation, employer experience och marknadsfrågor på ADDQ. Hon blir extra lycklig av att utvecklas tillsammans med andra, när hjärtat får ta mest plats och när vi ser varandras olikheter som en styrka för att skapa en fantastisk helhet.

Prenumerera för mer nyheter och inspiration