Inspiration & Kunskap

ADDQ och Centigo är med och genomför världens första helt digitala bostadsköp

Vi är verkligen stolta över att ha bidragit till lanseringen av Tambur som är namnet på bankernas och UC’s tjänst för att förenkla bostadsköp. Sverige är bra på samarbete och detta är ett exempel på en ny bankgemensam tjänst där man via samarbetet i Bankföreningen revolutionerar bostadsmarknaden på samma sätt som Swish gjort genom att förenkla mobila betalningar.


Sverige först i världen att digitalisera bostadsköp

Tjänsten är skapad med syftet att underlätta arbetet för alla bankhandläggare och mäklarassistenter i Sverige. Projektet är ett unikt samarbete mellan Sveriges 8 största bolånebanker, bankföreningen, mäklarorganisationerna och UC. Tambur är helt enkelt en portal som förenklar och effektiviserar administrationen i samband med bostadsköp. I portalen samlas den information och kommunikation som behöver utbytas mellan banker och mäklare inför tillträdet.

Tambur håller exempelvis reda på säljarens lån på bostaden, fullmakt för mäklaruppdrag, lösenbelopp, pantbrev och köpekontrakt. Dessutom blir hanteringen av konfidentiella uppgifter säkrare eftersom de hanteras i systemet istället för via e-post eller telefon. Tjänsten är dessutom helt kostnadsfri för mäklarfirmor att använda.

Affärssamordning för gemensam lösning

ADDQ och Centigo har haft en affärssamordnande roll i projektet och bidragit med ett QA-team av konsulter och deras gemensamma specialistkompetens.

QA-teamet som består av Mårten Aronsson (ADDQ), Magnus Rehle och Martin Pütsep (Centigo) har haft ansvaret att skapa en gemensam syn runt de strategiska målen samt prioritering och detaljering av behov och önskemål för Tambur.

 - Vi har tillsammans lett arbetet med att etablera den gemensamma förvaltningsorganisationen för bankerna och stöttat bankerna i samverkan och samarbete med mäklarsfären, säger Mårten.

Det har varit viktigt att säkerställa att all relevant information fångats upp och agerats på samt distribuerats effektivt då projektet under åren haft 52 st testare och det ställer höga krav på att alla inte bara får rätt information utan också förstår informationen rätt.

Kommunikation är och kommer alltid vara nyckeln till framgångsrika projekt.

- Vi har också hjälpt bankerna att på en strategisk nivå identifiera viktiga förbättringar och presenterat resultatet av kravarbetet och stöttat dem i omvandlingen till funktionalitet i systemet samt kommit med rekommendationer för tekniska lösningar, fortsätter Magnus.

Henrik Bergman som är ansvarig för Tambur på Bankföreningen betonar vikten av koordinering.

- I Sverige är vi duktiga på att driva bankgemensamma projekt. Vi är glada över att genom Tambur kunna bidra till att digitalisera och göra det enklare att genomföra bostadsaffärer.

Det har varit väldigt utvecklande, spännande och inspirerande att tillsammans med alla parter färdigställa världens första digitala plattform för bostadstillträden och på så sätt gjort så att 7000 mäklare och 150 000 bostadsköpare får det enklare.

Läs mer om Tambur här.

 

Skrivet av

Marie Sundbom

driver kommunikation, employer experience och marknadsfrågor på ADDQ. Hon blir extra lycklig av att utvecklas tillsammans med andra, när hjärtat får ta mest plats och när vi ser varandras olikheter som en styrka för att skapa en fantastisk helhet.

Prenumerera för mer nyheter och inspiration