Inspiration & Kunskap

Så kompetensutvecklar du dig som QA Manager

I dagens läge är det viktigare än någonsin att hänga med i svängarna men det snabba tempot och det stressiga arbetsliv som många har idag kan göra det svårt att hinna med. En kurs eller utbildning är såklart alltid bra, men som chef kan det vara svårt att få in det i kalendern.  I det här blogginlägget ger vi dig därför fem enkla tips för hur du som QA Manager kan kompetensutveckla dig, utöver kurser och utbildningar. 


Det finns många anledningar till att ständigt kompetensutveckla sig. Till exempel så kan kompetensutveckling boosta din egen karriär och göra dig mer effektiv eftersom du kan ta på dig nya, mer avancerade uppgifter. En annan viktig del är att kontinuerlig kompetensutveckling hjälper dig att hålla koll på trender och metoder som ständigt dyker upp idag. En person som håller sig ständigt uppdaterad, är i framkant och hela tiden utökar sin kompetens kommer snabbt bli attraktiv på arbetsmarknaden. 

Här är fem enkla tips för hur du som QA Manager kan kompetensutveckla dig: 

1. Branschdagar
Branschdagar är bra tillfällen för att hålla sig uppdaterad och få inspiration. Under dessa dagar får du oftast möjlighet att lyssna på framstående föreläsare och inspiratörer i branschen, vilket kan vara väldigt utvecklande. Branschdagar är också bra tillfällen för att mingla och nätverka med andra i samma bransch. 


2. Intern kompetensutveckling
Ibland är det lätt att glömma bort att en avdelning eller ett team besitter så otroligt mycket kompetens, kompetens som oftast inte kommer ut i organisationen. Därför kan det vara bra att ha en process för detta på plats. Till exempel, om någon i ditt team går på ett seminarium eller en kurs inom ett område som rör er alla, ställ som motkrav att hen presenterar sina lärdomar för teamet efteråt. Ett annat tips på en intern aktivitet för kompetensutveckling är att ni utmanar varandra att hitta intressanta och relevanta artiklar på till exempel LinkedIn som alla ska läsa. 

Bonustips! LinkedIn är överlag ett väldigt bra forum för folk i IT-branschen eftersom många i branschen är aktiva där, skriver intressanta artiklar och delar med sig av kompetens och erfarenhet. 

3. Seminarier och workshops 

När det är svårt att hinna med kurser eller längre utbildningar kan seminarier och workshops vara bra tillfällen för kompetensutveckling. Kika på intressanta företag som du vet är duktiga i din bransch och anmäl dig, många erbjuder seminarier eller workshops gratis. Trots att det är kortare tillfällen kan du hinna lära dig många spännande saker.  

4. Tänk utanför QA och test
I rollen som QA Manager är det viktigt att tänka utanför QA och test, det är ett måste att tänka utanför ramarna och fånga hela bredden av IT. Att ha koll på vad som händer runt omkring, vilka metoder och trender som gäller och hur de kan påverka dig och ditt team. Men för en QA Manager tar det inte slut där, ofta jobbar du även mycket med mjukare värden såsom ledarskap, förändringsledning och liknande. Därför kan det vara en bra idé att även öka sin kompetens inom detta. Kolla upp branschdagar, seminarier eller framstående personer att hålla koll på även inom dessa områden. 


5. Nätverka!
Yes, vi tipsar om det här igen! Men ett bra nätverk har så många fördelar att det tåls att upprepas. Att nätverka med andra är ett utmärkt sätt för att få ny inspiration och kompetensutvecklas, egentligen både inom och utanför företaget. Om du jobbar på ett större företag kan det till exempel vara en bra idé att då och då äta lunch med någon i samma roll som dig. Ni kanske inte träffas dagligen, men har troligtvis liknande utmaningar som ni kan byta erfarenheter kring. Utanför företaget så gäller det att hitta personer som är duktiga på sitt yrke, som du känner kan ge dig användbara tips och inspiration för hur du kan hantera dina arbetsrelaterade utmaningar. 


Sammanfattning 


Det finns många anledningar till att kontinuerligt kompetensutveckla sig. Det boostar din egen karriär, gör dig mer attraktiv på marknaden och hjälper dig att hålla koll på vad som händer i branschen. I det här blogginlägget har vi tittat på fem tips för hur du som QA Manager kompetensutvecklar dig. Nätverkande, branschdagar och seminarier är tre exempel. 

Vill du ha fler tips och trix som kan hjälpa dig som QA Manager att ta platsen i förarsätet och behålla den? Ladda ner vår checklista! 

New call-to-action









 

 

 

 

 

Skrivet av

Marie Sundbom

driver kommunikation, employer experience och marknadsfrågor på ADDQ. Hon blir extra lycklig av att utvecklas tillsammans med andra, när hjärtat får ta mest plats och när vi ser varandras olikheter som en styrka för att skapa en fantastisk helhet.

Prenumerera för mer nyheter och inspiration